Logo

درباره اداره کل

معرفی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد

اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، دستگاه اجرایی متناظر با وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان بوده و هدف آن تحقق سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط از طریق اجرای برنامه‌ها، تکالیف و مأموریت‌های محوله از سوی وزارت اقتصاد در استان می‌باشد. از مهمترین وظایف تعریف شده برای اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. اجرای سیاست‌ها و خط‌مشی‌های ابلاغی وزارت امور اقتصادی و دارایی؛
  2. تنظیم خط مشی‏ها و اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور در سطح استان؛
  3. مطالعه و بررسی آثار و نتایج اقتصادی سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت در استان؛
  4. نظارت بر وصول درآمدهای عمومی استان و همچنین اجرای وظایفی که به موجب قانون به خزانه معین استان محول شده است؛
  5. اعمال نظارت مالی بر مخارج واحدهای استانی دستگاه‌های اجرایی که اعتبار آنها از بودجه عمومی کشور تأمین می‌گردد؛
  6. تهیه، تنظیم و ارائه گزارش‌های مالی از عملکرد درآمدهای استانی، اعتبارات جاری و تملک داراییهای سرمایه‌ای استان مراجع ذیصلاح؛
  7. انجام امور مربوط به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در راستای قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی؛
  8. انجام امور دبیرخانه‌ای هیأت استانی تعیین کارشناس برای دستگاه‌های اجرایی، تنظیم صورتجلسات و پیگیری تصمیمات مربوطه؛
  9. ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاه‏های وابسته به وزارت اموراقتصادی و دارایی در استان و تشکیل جلسات مشترک با آن‏ها؛
  10. همکاری و هماهنگی با سازمان‌ها، و دستگاه‏های اجرایی استان در پیشبرد اهداف و برنامه‌های استانی؛
  11. تهیه و پیشنهاد برنامه بودجه سالانه دستگاه متبوع به مراجع ذیربط جهت تصویب در چارچوب سیاست‌های عمومی دولت و بخش.
  12. دریافت پیشنهادات اصلاحی، ساختاری و سازمان دستگاه‏های تحت پوشش وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان و جمع‏بندی و ارسال به ستاد وزارت متبوع.

با توجه به وظایف تعیین‌شده برای اداره کل امور اقتصادی و دارایی، می‌‌توان چشم‌انداز این اداره کل را به شرح زیر بیان نمود:

اداره کل امور اقتصادی و دارایی مجموعه ای موثر، منسجم، منضبط و هدفمند

که هدف اصلی آن

نقش آفرینی در مدیریت کارآمد اقتصادی استان و کشور

با مشارکت فعال در تنظیم سیاست های اقتصادی و مالی استان و کشور، مدیریت نهادهای زیرساختی منتخب، مدیریت عملیات مالی استان و نظارت مالی موثر می‌باشد.

معرفی و بیان وظایف و چشم‌انداز معاونت‌ها

اداره کل اموراقتصادی و دارایی از سه معاونت اقتصادی، معاونت پشتیبانی و معاونت نظارت مالی و و ریاست خزانه معین ، تشکیل شده است. در ادامه معرفی و بیان وظایف و چشم‌انداز این سه معاونت ارائه می‌گردد.

الف) معاونت اقتصادی

معاونت اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان به طور کلی از سه گروه مطالعه و تحلیل سیاست‌های پولی و مالی، گروه مطالعه و تحلیل وضعیت بخش های اقتصادی و گروه سرمایه‌گذاری (که با توجه به قوانین موجود تحت عنوان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری معرفی می‌گردد) تشکیل شده است. دو گروه نخست متناظر با معاونت امور اقتصادی وزارت‌خانه و گروه سرمایه‌گذاری متناظر با فعالیت‏های معاونت سرمایه‌گذاری و کمک‌‌های اقتصادی و فنی ایران در سطح استان بوده و اهداف، وظایف و اقدامات مد نظر این دو معاونت را در استان پیگیری می‌نماید.

از مهمترین وظایف تعریف شده برای گروه‌های مطالعه و تحلیل سیاست‌های پولی و مالی و مطالعه و تحلیل وضعیت بخش های اقتصادی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. تنظیم خط مشی سیاست‌های اقتصادی استان در چارچوب سیاست‌های مالی و اقتصادی کشور؛
  2. بررسی آثار و نتایج اقتصادی سیاست‌های پولی، مالی و ارزی در استان؛
  3. بررسی و مطالعه ویژگیهای اقتصادی و فعالیتهای تولیدی بخشهای مختلفاستان؛
  4. 4. بررسی امکانات توسعه بخش‌های تولیدی استان؛
  5. بررسی و تجزیه و تحلیل منابع و مصارف بودجه استان؛
  6. تهیه گزارشات و ارائه نقطه نظرات کارشناسی حول موضوعات مطرح شده در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان؛
  7. بررسی پیشنهادات دستگاه‌های اجرایی استان از منظر اقتصادی؛
  8. بررسی عملکرد اقتصادی استان؛
  9. بررسی شاخص‌های هزینه زندگی، تورم و دستمزد در سطح استان؛
  10. بررسی و مطالعه عملکرد واسطه‌های مالی در استان؛
  11. بررسی و تجزیه و تحلیل شاخص‌های اقتصادی استان و ارائه راهکارهای مناسب جهت ارتقاء شاخص‌های مذکور؛
  12. بررسی و مطالعه محدودیت‌ها و مشکلات زیربنایی استان و ارائه راهکارهای اجرایی رفع موانع و مشکلات.

از مهمترین وظایف مشخص شده برای گروه سرمایه‌گذاری ( مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان) می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. اطلاع رسانی و ارائه مشورت‏های لازم به سرمایه‏گذاران در زمینه‏های مربوط به پذیرش و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی؛
  2. هماهنگی و پشتیبانی لازم برای اخذ مجوزهای مورد نیاز سرمایه‏گذاران خارجی از دستگاه‌های ذی‌ربط‏؛
  3. هماهنگی با سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‏های اقتصادی و فنی ایران برای صدور مجوز سرمایه‏گذاری خارجی؛
  4. رفع مشکلات سرمایه‏گذاران خارجی پس از اخذ مجوز از طریق ایجاد هماهنگی با دستگاه‏های ذی‌ربط پس از صدور مجوز؛
  5. نظارت و راهبری طرح‏های سرمایه‏گذاری خارجی ارجاع شده از طرف سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‏های اقتصادی و فنی ایران؛
  6. شناسایی و گردآوری فرصت‏های سرمایه‏گذاری استان؛
  7. چاپ و انتشار کتاب راهنمای سرمایه‏گذاری استان و تبیین گردش کار مراحل سرمایه‌گذاری؛
  8. برگزاری کارگاه‏های آموزشی سرمایه‏گذاری برای فعالان اقتصادی و مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی به منظور آشنایی با موضوع سرمایه‌گذاری و روش‌های تأمین منابع مالی داخلی و خارجی؛
  9. معرفی استان و توانمندی‏های اقتصادی آن با بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع‏رسانی.

با توجه به وظایف تعیین‌شده برای معاونت اقتصادی، می‌‌توان چشم‌انداز و اهداف معاونت اقتصادی را به شرح زیر بیان نمود:

-          تقویت ارتباط سازمانی با واحدهای مرتبط وزارت‌خانه؛

-          ارائه آمار به روز از موضوعات مرتبط با حوزه معاونت اقتصادی؛

-          هدایت، حمایت، تسهیل و تسریع سرمایه‏گذاری در استان؛

-          مشارکت اثربخش در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌گذاری های اقتصادی استان و کشور؛

-          پایش مستمر آثار و نتایج اقتصادی سیاست‌های پولی، مالی و ارزی در سطح استان؛

-          برنامه‏ریزی برای ایجاد کانون واحدی (پنجره واحد سرمایه‌گذاری و کارآفرینی) برای مراجعه متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی.

ب) معاونت پشتیبانی

معاونت پشتیبانی اداره کل امور اقتصادی و دارایی به طور کلی مسئول اجراي صحيح قوانين و مقررات و مصوبات اداري، تشكيل و اداره كميته‌ها و شوراهاي ذيربط، تهيه و تنظيم برنامه‌هاي مربوط به امور پرسنلي و تشكيلاتي، راه‌اندازي چرخه‌هاي يادگيري با اولويت‌ آموزش‌هاي پودماني و فناوری اطلاعات و ارتباطات و هماهنگي در راه‌اندازي نظام پيشنهادات اداره کل می‌باشد. این معاونت ازگروه فناوری اطلاعات، ذیحسابی و اداره امور مالی و اداره امور اداری و تدارکات تشکیل شده است. همچنین کارشناسان حقوقی، بودجه و آمار و اطلاعات نیز زیرمجموعه این معاونت قرار می‌گیرند. از مهمترین وظایف مجموعه این معاونت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. برنامه‌ریزی و اقدام لازم برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان؛
  2. بررسی و ارزیابی عملکرد کارکنان و سازمان؛
  3. بررسی و تأمین نیازهای آموزشی کارکنان واحدها؛
  4. بررسی و تأمین نیازهای رفاهی کارکنان؛
  5. بررسی و پیگیری مسائل حقوقی و قضایی؛
  6. تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی سازمان ؛
  7. مدیریت انبار سازمان؛
  8. انجام امور مربوط به احکام کارمندان، پرداخت حقوق، بیمه و سایر مزایا؛
  9. انجام امور دبیرخانه؛
  10. تهیه نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری واحدهای اداری و کارکنان و پشتیبانی فنی از آنها؛
  11. نظارت بر عملکرد سرور اداره؛
  12. نظارت بر عملکرد شبکه‌های ارتباطی اداره نظیر شبکه داخلی، شبکه اینترنت، شبکه MPLS و شبکه دولت؛
  13. تعیین روش‌های حفاظت و کنترل سیستم‏ها (کامپیوترها و سخت‌افزارهای شبکه).

با توجه به وظایف تعیین‌شده برای معاونت پشتیبانی، می‌‌توان چشم‌انداز و اهداف معاونت را به شرح زیر بیان نمود:

-          تأمين ، حفظ و ارتقاء منابع انساني متخصص و كارآمد بر اساس شايسته سالاري و عدالت محوری؛

-          ايجاد و توسعه داراييهاي معنوي از طريق خلق، ذخيره ، انتشار و بكارگيري دانش كارمندان مجرب؛

-          ارتقاء سطح كيفي زندگي كاري كاركنان با برنامه‌ريزي، پشتيباني و نظارت بر ارائه بهنگام خدمات اداري ، مالي و رفاهي مبتني بر رعايت كرامت انسانی؛

-          يكپارچه سازي و مكانيزه نمودن سيستم هاي اداري و مالي بمنظور كاهش زمان ارائه خدمات؛

-          نظارت كامل بر حسن اجراي مصوبات و بخشنامه‌هاي اداري، مالي، رفاهي و بودجه‌اي؛

-          توانمندسازي كاركنان از طريق برنامه ريزي و نظارت بر حسن اجراي دوره هاي آموزشي در چارچوب نظام آموزشي هدفمند؛

-          ايجاد ارتباط مستمر و فعال با واحدهاي درون سازي و برون سازمانی؛

-          ارائه گزارشات تحليلي مربوط به بودجه سازمان بمنظور اخذ تصميمات لازم در جهت تأمين منابع مالي مورد نياز و نظارت بر حسن اجراي آن؛

-          هم افزايي و سرعت بخشي به خدمات رساني با ايجاد هماهنگي بين واحدهاي سازمانی؛

-          تأمين بهنگام نيازمندي‌هاي كالا و تجهيزات مورد نياز و نگهداري اموال با حداكثر كيفيت و حداقل هزینه؛

-          بهبود مستمر سیستم‌ها، فرآیندها و ارتقاء بهره‌وری شرکت با محوریت فن آوری های روز دنیا.

ج) معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین استان

معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین استان كليه امور مربوط به عمليات دريافت و پرداخت و نظارت امور پولي و مالي استان را انجام مي دهد. این معاونت از دو گروه نظارت مالی و هماهنگی و تلفیق حساب‌ها و دو اداره خزانه معین و اموال و اوراق بهادار تشکیل شده است. معاونت نظارت مالی و ریاست خزانه معین استان متناظر با معاونت نظارت مالي و خزانه داري كل كشور در وزارت‌خانه بوده و اهداف، وظایف و اقدامات مد نظر این دو معاونت را در استان پیگیری می‌نماید.

از مهمترین وظایف تعریف شده برای گروه نظارت مالی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. برنامه‏ریزی، هماهنگی وکنترل نحوه نظارت برعملکرد ذیحسابان ومعاونین ذیحسابی دستگاه‏های اجرایی محلی باهمکاری گروه نظارت مالی و بانظارت و هماهنگی معاون هزینه ورئیس خزانه معین؛
  2. دریافت،بررسی وپیگیری گزارشات و موارداعلام شده درخصوص اختلاس،سوء استفاده از وجوه واموال عمومی و همکاری با مراجع ذیصلاح استانی، همچنین پیگیری نتایج اقدامات دستگاه‏های اجرایی محلی درمورد قراردادنامه‏های صادره از دیوان محاسبات کشور براساس رونوشت‏های واصله؛
  3. 3.بررسی نارسایی‏ها و ناهماهنگی‏های مشهود درامورذیحسابی ها و پیگیری مسائل و مشکلات ذیحسابان ومعاونین ذیحساب واهتمام لازم جهت ایجاد رویه مالی یکسان در دستگاه های اجرایی؛
  4. نظارت برحسن انجام امور مربوط به تحویل وتحول ابوابجمعی ذیحسابان براساس ماده 97قانون محاسبات عمومی باتوجه به احکام انتصاب صادره؛
  5. 5.بررسی واظهار نظر نهایی با توجه به دستور العمل و قوانین مقررات موضوعه نسبت به گزارشات حسابرسی وگزارشات رسیدگی به صورت مجلس تحویل و تحول ابواب جمعی ذیحسابان که توسط حسابرسان تهیه گردیده واعلام تایید عملکرد مطابق چک لیست رسیدگی یا اعلام موارد واخواهی وپیگیری های لازم تاحصول نتیجه؛
  6. 6.نظارت مستمر وپیگیری نسبت به پرونده های کسری ابواب جمعی در رابطه با موجودی نقدی واوراق بهادار تا حصول نتیجه؛
  7. تهیه وتدوین برنامه حسابرسی وچک لیست های رسیدگی وآموزش حسابرسان وحسابرسان مسئول گروه نظارت مالی واظهارنظر وارزشیابی کارآنان؛
  8. برنامه‏ریزی وحسابرسی حساب های موسسات ونهادهای عمومی غیردولتی که به نحوی ازبودجه کل کشور استفاده می نمایند؛
  9. 9.ایجاد بانک اطلاعاتی قوانین ومقررات، بخشنامه‏ها و دستورالعمل‏های مورد نیاز واطلاع رسانی به ذیحسابان ومسئولین امور مالی دستگاه‏های اجرایی استان و اقدام لازم در خصوص دسترسی آسان به اطلاعات مذکور؛
  10. 10.پاسخگویی به استعلامات ومسائل مالی ذیحسابانو مسئولین امور مالی باهماهنگی معاون هزینه ورئیس خزانه معین استان؛
  11. 11.رسیدگی وارسال به موقع گزارشات ذیحسابان درخصوص ماده 91قانون محاسبات عمومی؛
  12. 12.برگزاری جلسات عمومی و تخصصی ذیحسابان جهت ایجاد وحدت رویه و اعلام پاسخ فنی به مسائل مالی ذیحسابان.

از مهمترین وظایف تعریف شده برای گروه هماهنگی و تلفیق حساب‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. دریافت حسابهای ماهانه ونهایی وسالانه دستگاه های اجرایی محلی و دستگاه هایی که از اعتبارات استانی استفاده می‏کنند برابر آیین نامه های ابلاغی واعلام وصول آنها؛
  2. پیگیری لازم به منظور دریافت بموقع حساب‏ها؛
  3. ارجاع حسابهای وصولی وصورتحساب های واصله به حسابرسان؛
  4. نظارت برحسن انجام امور مربوط به رسیدگی حساب‏ها؛
  5. مراقبت ونظارت درامرتهیه وتنظیم بموقع صورتحساب عملکرد سالانه بودجه استانی؛
  6. انجام راهنمایی های لازم به ذیحسابی های دستگاه های اجرایی محلی وذیحسابی دستگاه های مستقردرسطح استان درامرتهیه وتنظیم حساب‏ها؛
  7. ارسال نسخه چهارم حساب های نهایی وسالانه به اداره کل تمرکز وتلفیق حسابها وروش های حسابداری پس از رفع موارد واخواهی؛
  8. اعلام آیین نامه ها،فرم ها ودستورالعمل های جدیدحسابداری دولتی به ذیحسابی های مستقردراستان؛
  9. ایجادهماهنگی با حسابرسان مسئول درمورد نحوه رسیدگی ودستورالعمل های جدیدابلاغی.

از مهمترین وظایف تعریف شده برای اداره خزانه معین استان می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. افتتاح حساب‌هاي دولتي؛
  2. جمع آوري و ساماندهي درآمد هاي عمومي و اختصاصي؛
  3. نگه داري سپرده هاي مردمي و عمليات استرداد آن؛
  4. ابلاغ تخصيص و تنظيم حساب‏ها؛
  5. پيگيري وصول درآمدهاي استان و ارسال به حسابهاي خزانه‏داري كل در موعد معين؛
  6. تهيه و ارسال گواهي درآمدهاي عمومي وصولي به دستگاههاي اجرايي؛
  7. صدور مجوز استردادها از محل درآمدها؛
  8. صدور مجوز جابجايي در حساب‏هاي درآمد (موضوع اشتباه واريزي)؛
  9. صدور مجوز استرداد اضافه دريافتی‏ها؛
  10. تهیه و ارسال درخواست استرداد وجه از خزانه كشور با توجه به بستانكاري‌هاي اعلام شده از سوي خزانه.

از مهمترین وظایف تعریف شده برای اداره اموال و اوراق بهادار می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. دريافت صورتحساب هاي اموال رسيده و فرستاده از دستگاه هاي اجرايي مشمول آئين نامه اموال دولتي؛
  2. دريافت فهرست اموال منقول غير مصرفي دستگاه‏هاي اجرايي استان در راستای اجراي مواد 107 و 108 قانون محاسبات عمومي كشور؛
  3. دريافت فهرست اموال اماني موضوع ماده 110 قانون محاسبات عمومي كشور از دستگاه‏های متقاضی؛
  4. درخواست مجوز فروش اموال اسقاط و مازاد بر نياز دستگاههاي اجرائي استان( موضوع ماده 112 قانون م . ع. ك)؛
  5. دريافت فهرست موجودي پايان سال( انبار گرداني) دستگاههاي اجرائي استان؛
  6. دريافت صورتجلسه تحويل و تحول بين امناي اموال؛
  7. رسيدگي به درخواست حذف اموال از دفاتر اموال سازمان ها و ادارات دولتي در سطح استان؛
  8. نظارت دقيق بر اجراي مواد 38 و 39 آئين نامه اموال دولتي ، در خصوص فقدان اموال دولتي به هر علت؛
  9. دريافت فهرست و مشخصات اموال غير منقول دولت از سازمان ها و ادارات دولتي در سطح استان؛
  10. دريافت انواع اوراق بهاداراز اداره كل اموال وپرداخت آنها (اوراق ثبتي ،تمبر متفرقه، تمبر دادگستري ،قبوض سپرده مدل 87 وقبوض 518 ) به ذيحسابيهاي دستگاههاي اجرائي استان برابر مقررات مربوط؛
  11. نظارت بر اجراي صحيح قانون نحوه استفاده از اتومبيل هاي دولتي و فروش اتومبيل هاي زائد مصوب 1358 شوراي انقلاب اسلامي بر اساس آئين نامه ها ، دستورالعمل‏ها و بخشنامه‏هاي مربوط، در دستگاههاي اجرايي استان؛
  12. اعزام بازرس به ادارات و سازمان هاي دولتي در اجراي ماده106 قانون محاسبات عمومي كشور به منظور بررسي حساب موجودي اموال ، نحوه حفظ و حراست اموال دولت و اجراي صحيح مقررات و قوانين مربوط به اموال دولتي.

با توجه به وظایف تعیین‌شده برای معاونت نظارت مالی، می‌‌توان چشم‌انداز و اهداف معاونت را به شرح زیر بیان نمود:

-          افزایش سهم مالیات و سود سهام شرکت های دولتی با بهبود كنترل و اعمال مدیریت حساب‏های دولتي؛

-          افزایش اطمینان از وازیر تمام درآمدها به خزانه؛

-          افزایش الکترونیکی کردن اوراق بهادار دولتی؛

-          افزایش ضریب استفاده از سامانه ستاد در معاملات دولت (با نقش آفرینی ذیحسابان)؛

-          افزایش اشراف به اطلاعات اراضي و املاك دولتي؛

-          ساماندهي نحوه استفاده از خودروهاي دولتي؛

-          افزايش ضريب اطمينان از طريق گردش ذيحسابان؛

-          توسعه دامنه ارزيابي ذيحسابي دستگاه‌هاي اجرايي؛

-          طراحی و اجرای سیستم نظارت و انطباق طرح‌ها، لوایح و دستور العمل‌های مرتبط با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی کشور؛

-          استقرار سامانه جامع اموال دستگاههاي اجرائي (اراضي و املاك)؛

-          پیشبرد پروژه خزانه‏داری الکترونیک یکپارچه در سطح استان؛

-          ايجاد حافظه مکتوب سازماني (ثبت تجربيات امور مربوط به خزانه‌داري)؛

1394 © تمام حقوق این سایت متعلق به اداره کل دارایی و امور اقتصادی استان یزد می باشد